23 maj 2021

Ćwiczymy szare komórki

 Jest niedziela, trzeba zresetować mózg, pozwolić odpocząć psychice...

Dziś będzie o rozrywkach słownych i frajdzie, jaka się z tym wiąże.

Wszystko zależy od dnia i nastroju. Czasem rozwiązuję najprostsze sudoku i uzupełnianki literowe, żeby głowy specjalnie nie przemęczyć, ale i mieć trochę przyjemności z rozwiązanego zadania. Taka czy inna krzyżówka, ważne żeby nieco mózg naoliwić.

Ale bywa, że chce się czegoś trudniejszego i wtedy biorę trudniejsze sudoku, Jolkę albo szyfrogramy, które odkryłam dla siebie ostatnio. Absolutnie cudna zabawa i kombinacja myślowa niemal jak w niezłym kryminale: po nitce do kłębka!

Za wiele tych liter ujawnionych nie jest a przecież da się to rozwiązać, choć jak widać na załączonym obrazku, pomyłki są na porządku dziennym.

Gdyby kogoś taka zabawa zainteresowała, to szczerze zachęcam. Rozwiązanie umieszczę później.

 Jako się rzekło, rozwiązaniem są tzw. złote myśli albo przysłowia.

Ponieważ wszystkie, wedlug mnie, warte są przeczytania, przedstawiam je w komplecie:

Szyfrogramy:

"Ból i żałość leżą razem w jednej łupinie. Ich mieszanina jest ludzkim losem".

                                          Johann Gottfried Scume

 

"Czasami myślę, że Bóg, tworząc człowieka, przecenił swoje możliwości".

                                                Oscar Wilde

 

"Człowiek,  tak jak nie może sam siebie stworzyć, tak nie może siebie uszczęśliwić". 

                                              Św. Augustyn z Hippony

 

"Bądź jak światło, które wędruje przez noc i na drodze zapala zgasłe gwiazdy".

                                                                Phil Bosmans

 

"Dobroć wody polega na tym, że przynosi ona korzyści dziesiątkom tysięcy rzeczy, mimo że z nikim nie walczy".

                                                            Lao Tsy

 

Przyznam, że najsensowniejsza wydaje mi się myśl Oscara Wilde'a a najbardziej poetyckie powiedzenie Phila Bosmansa.

Teraz przysłowia z kryptogramów:

 

"Nasz charakter określają wybory, których dokonujemy".

"Nie zawsze odłożenie pracy na później przynosi szkodę".

"Człowiek poznaje siebie, gdy poznaje własne granice".

"Lęk wysokości świadczy o braku zaufania do siebie".

  

I kolejna porcja szyfrogramów:

 

"Dobroć polega na szanowaniu i kochaniu ludzi bardziej, niż na to zasługują".

                                                          Joseph Joubert

 

"Dobro i zło mają to samo oblicze. Wszystko zależy od momentu, w którym staną na drodze człowieka".

                                                              Paulo Coelho

 

"Niewiele byłoby zła na świecie, gdyby nie można go było popełniać w imię dobra".

                                        Maria von Ebner-Eschenbach

 

"I dobro powinno być dobrze wyważone. Czasami drzewa łamią się pod ciężarem owoców".

                                                     Valeria Butulescu

 

"Dobroczynność to kość dzielona z psem wówczas, gdy jesteś równie głodny jak on".

                                                        Jack London

Te złote myśli bardziej do mnie przemawiają niż tamte przytoczone wcześniej.

Pokażę jeszcze, jakiego bałaganu można sobie narobić, gdy się błędnie założy, że powinno być "a" nie "o". Myślałam, że tego już nie rozwikłam, ale jakoś się udało!

Już się cieszę na odgadywanie kolejnych wyrazowych zagadek. 

Miłej, pogodnej niedzieli! :))
 


33 komentarze:

  1. A pamiętasz gdy za wczesnego /lub środkowego/PRL zachwycaliśmy się
    Prawami Murphy'ego

    Jeżeli coś może się nie udać — nie uda się na pewno.
    Nigdy nie kłóć się z głupcem — ludzie mogą nie dostrzec różnicy.
    Jeżeli myślisz, że idzie dobrze — na pewno nie wiesz wszystkiego.
    Trudne problemy zostawione same sobie staną się jeszcze trudniejsze.
    Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo — na pewno to zepsujesz.
    Druga kolejka jest zawsze szybsza.
    Wszystko co dobre jest nielegalne, niemoralne albo powoduje tycie.
    Niemożliwe jest zbudowanie niezawodnego urządzenia — głupcy są zbyt pomysłowi.
    Światełko w tunelu — to reflektory nadjeżdżającego pociągu.
    To, czego szukasz, znajdziesz w ostatnim spośród możliwych miejsc.
    Wniosek to punkt, w którym nie masz już siły dalej myśleć.
    Komputer służy do tego aby ułatwić Ci pracę, której bez niego w ogóle byś nie miał.
    I na zakończenie
    Prawo Balaniego:
    Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.
    Dla mnie to powiedzenie stało się "małym testem "na inteligencje.Niektórym niestety musiałem tłumaczyć,zależności
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudne!
    Całości nie znałam, jedynie wyrywkowo, więc poznaję z dużą przyjemnością!
    Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pochodnych jest teraz dużo i nikt już nie jest w stanie sprawdzić ich autorstwa a i tak na nich się powołujemy.
      Np
      Zasada Robertsona:
      Dyplomata to ktoś, kto mówi ci, abyś poszedł do diabła, a ty cieszysz się na podróż.
      Prawo Gumpersona:
      Prawdopodobieństwo każdego zdarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do stopnia, w jakim jest ono pożądane.
      Prawo Wylera:
      Nie ma rzeczy niemożliwych dla kogoś, kto nie musi ich zrobić sam.
      Prawo Liebermana:
      Aby oszacować czas potrzebny na wykonanie jakiegoś zadania należy przewidywany czas pomnożyć przez dwa i przyjąć jednostkę o rząd wyższą.
      Prawo Greena:
      Wszystko jest możliwe pod warunkiem, że nie wiesz o czym mówisz.
      Maksyma Manly'ego:
      Logika jest absolutnie pewną metodą dochodzenia do niepewnych wniosków.
      Prawo Sattingera:
      Każde urządzenie będzie działać lepiej, jeżeli włożysz wtyczkę do gniazdka.
      Prawo Fetta:
      Nigdy nie powtarzaj udanego doświadczenia.
      Zasada twórczej niekompetencji Petera:
      Zawsze sprawiaj wrażenie, że osiągnąłeś już swój poziom niekompetencji.
      Prognoza Petera:
      Poświęć wystarczająco dużo czasu na utwierdzenie się w jakiejś potrzebie, a potrzeba zniknie.
      Maksyma Matcha:
      Głupiec na wysokim jest jak człowiek na szczycie wysokiej góry; wszystko wydaje mu się małe i on wszystkim wydaje się mały.
      Prawo H.L. Menckena:
      Ci, którzy potrafią — robią. Ci, którzy nie potrafią — uczą.
      Rozwinięcie Martina:
      Ci, którzy nie potrafią uczyć — zarządzają.
      Pierwsze Prawo Socjo-Genetyki:
      Celibat nie jest dziedziczny.
      Reguły Bifelda:
      Prawdopodobieństwo, że młody mężczyzna spotka pociągającą dziewczynę wzrasta gwałtownie kiedy on już jest w towarzystwie [1] dziewczyny, [2] żony, [3] przystojniejszego i bogatszego kolegi.
      Prawo Beckhapa:
      Uroda * rozum = constans
      Prawo Katza:
      Ludzie i narody zaczną działać racjonalnie, kiedy wyczerpią wszystkie inne możliwości.
      Prawo Vique'a:
      Człowiek bez religii jest jak ryba bez roweru.
      Zasada Tsara:
      Przy dziesięciu priorytetowych sprawach któraś na pewno będzie wykonana jako pierwsza.
      Dylemat Główny:
      Optymista wierzy, że żyjemy w najlepszym ze światów
      Pesymista obawia się, że może to być prawdą.
      A tak miedzy nami i w zaufaniu.
      Czytając Twoje odpowiedzi mam często wrażenie iż Zasada Robertsona:
      "Dyplomata to ktoś, kto mówi ci, abyś poszedł do diabła, a ty cieszysz się na podróż."
      Znana Ci była od dawna

      Usuń
    2. Dziękuję! Bardzo mi to pochlebia!😀
      Skąd Ty to wszystko bierzesz?! Rozweseliłeś mi niedzielę maksymalnie!🤣

      Usuń
  3. Kocham rozrywki umyslowe. Mama przysyla mi Rewie rozrywki i wtedy mam uczte. Nie lubie klasycznych krzyzowek, takich tworzonych na sile, byle tylko cos sie krzyzowalo, bo zawieraja tyle glupich hasel, jakies rzeczki na koncu swiata czy wzgorki na antypodach, nie ma tego na zadnej mapie. Kocham jolki, z przymruzeniem oka, krzyzowki hetmanskie - tu trzeba sie bardzo wysilic, ale i diakrostychy, szyfrogramy czy kryptogramy tez sa fajne. Lubie male formy, homonimy, anagramy, kalambury czy rebusy. Nie znosze za to sudoku, nie umiem i mam jakas awersje do liczb.
    Rozwiazaniami lamiglowek w Rewii sa rowniez mysli nieuczesane Leca, uwielbiam je.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo! To lubimy podobny typ rozrywek umysłowych! :))

      Usuń
  4. A pkt 1- szef ma zawsze rację;
    pkt 2- jeżeli szef nie ma racji, to patrz pkt 1. Czy to przypadkiem też nie było z praw Murphy'ego?...

    OdpowiedzUsuń
  5. Swietna zabawa dla pamieci/mozgu. Jak Ty mocno wierze ze nie uzywane narzedzie rdzewieje. Duzo przyjemnosci zycze przy rozwiazywaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie nie wiem, dlaczego - wywiało mi komentarz .
      Wiesz, Serpentyno, bardzo staram się pamiętać o ćwiczeniach dla mózgu, bo otępienie starcze, to ostatnia rzecz, której mogłabym sobie życzyć!
      Dodatkowo rozrywki umysłowe są bardzo przyjemne, więc..,😄

      Pozdrawiam Cię serdecznie!

      Usuń

  6. Fundamentalne prawa przyrody, znalazłam w starych wpisach na Bloxie!

    Prawo Menckensa: Ci, co umieją - robią; ci, co nie umieją - uczą.
    Rozszerzenie Martina: Ci, co nie umieją uczyć - zarządzają.
    Ekstrapolacja Belaniego: Ci, co nie umieją zarządzać - doradzają.
    Obserwacja Jonesa: Przyjaciele przychodzą i odchodzą, wrogowie się akumulują.
    Zasada Mara: Ekspertem jest każdy spoza regionu.
    Prawo Jonesa: Człowiek, który się uśmiecha gdy sprawy idą źle, myśli o złowieku, na którego można zwalić winę.
    Prawo Conwaya: W każdej organizacji znajdzie się jedna osoba, która wie co się dzieje. Ta osoba powinna zostać natychmiast zwolniona.
    Zalecenie biurowe Scotta: Nigdy nie poruszaj się korytarzem biurowca bez kartki papieru w ręku.
    Pierwsze prawo pracowni laboratoryjnej: Gorąca próbówka wygląda dokładnie tak samo jak zimna.
    Postulat Bolingsa: Jeżeli czujesz się świetnie, nie martw się - to minie.
    Prawo Meskimensa: Nigdy nie ma wystarczającej ilości czasu aby prace wykonać dobrze. Zawsze jest czas aby wykonać ją ponownie.
    Temat Lipmana: Pracownicy specjalizują się w obszarach swojej najmniejszej wiedzy.
    Prawo Wienera: Wszystko jest możliwe do zrobienia dla osoby, która nie musi tego robić.
    Prawo Sattingera: Maszyna elektryczna pracuje lepiej, gdy ją podłączyć do gniazdka.
    Prawo Pinta: Zrób komuś uprzejmość a stanie się to twoją pracą.
    Prawo Bella: Gdy zanurzymy ciało w wodzie - dzwoni telefon.
    Prawo Ruby'ego: Prawdopodobieństwo spotkania osoby znajomej wzrasta kiedy znajdujemy się w towarzystwie osoby, z którą nie chcemy by nas widziano.
    Zasada Wingera: Jeżeli coś leży na twoim biurku przez 15 minut, stałeś się ekspertem w tej dziedzinie.
    Prawo Harpera: Nie znajdziesz zagubionego przedmiotu dopóty, dopóki nie kupisz zamiennika.
    Hipoteza Mollisona: Jeżeli projekt zostanie zatwierdzony przez administrację, to nie jest wart wykonania.
    Prawo społeczne Cohena: Ludzkość dzieli się na dwie zasadnicze grupy: moralnych i niemoralnych. Podziału dokonuje ta pierwsza.
    Prawo Van Herpena: Rozwiązanie zagadnienia polega na znalezieniu osób, które umieją go rozwiązać.
    Prawo Murphy'ego: Jeśli coś może pójść nie tak, to pójdzie w najgorszym momencie.
    Prawo Kellyego: Prawo Murphyego jest zbyt optymistyczne.
    Prawo cykliczności Farnsdicka: Wydarzenia przechodzą ze złych w tragiczne, po czym proces ten się cyklicznie powtarza.
    Czwarta zasada elektroniki Klipsteina: Tranzystor zabezpieczony bezpiecznikiem zabezpieczy bezpiecznik przepalając się.
    Hipoteza Petersa: Jeżeli spędzimy wystarczająco dużo czasu na uzasadnianiu potrzeby, to potrzeba zniknie.
    Obserwacja Etorrea: Druga kolejka porusza się szybciej.
    Rozszerzenie O'Briena: Obserwacja Etorrea pozostaje w mocy po zmianie kolejki.

    A ja uwielbiam gry Mahjonga! :-)))
    Miłej niedzieli!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fuscilko!!! Jesteś cudna! Chyba sobie te wszystkie prawa wydrukuję i będę często czytać- na poprawę humoru! Dzięki!!!😂
      Ktoś mi kiedyś próbował przybliżyć zasady, ale chyba uznałam, że to dla mnie za trudne. W każdym razie nigdy nie próbowałam się z tą grą zaprzyjaźnić. Jeśli podasz mi link do zasad, przystępnie- jak pastuch krowie na rowie!, będę wdzięczna!
      😘😘😘

      Usuń
    2. Nie mam zielonego pojęcia jak znaleźć opis zasad. Chyba pod każdą grą są, tak mi się wydaje. Sama dochodziłam metodą prób i błędów!
      Pozdrawianki niedzielne!

      Usuń
    3. Fusilka jest Fantastyczna!!!!

      Usuń
    4. Całkowicie podzielam Twoją opinię- świetna dziewczyna!:))

      Usuń
  7. Jutro zadzwonię , to pogadamy. Buziaki!❣️

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja mam uwielbiała takie rozrywki, a tato żartował, ze za wszystkie znaczki z wysyłanych na konkursy listów kupiłby mercedesa.
    Lubię wszelkie łamigłówki i zagadki, a maksymy i aforyzmy szczególnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie rozwiązuję, nigdy nie wysyłam. Do loterii i loteryjek nigdy nie miałam szczęścia a tu nagrody przez losowanie.
      Zresztą nie przywiązuję wagi do daty- często sięgam do starych zapasów.
      A maksymy i aforyzmy też lubię. Kiedyś zbierałam.

      Usuń
  9. Wow, mocno ćwiczysz mózg.Ja rzadko rozwiązuję krzyzówki, więcej siedzę przy robótkach. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przedtem dzieliłam czas na robótki ręczne i umysłowe, teraz głównie czytanie i krzyżówki lub krzyżówkopodobne. Pozdrawiam.

      Usuń
  10. Odkryłam ostatnio krzyżówki Przekrojowe, te archiwalne, online, fajna zabawa, niektóre hasła tylko dla wtajemniczonych, czyli czytelników ówczesnego 'Przekroju' :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tamten Przekrój był niepowtarzalny. Ten... Kupiłam pierwszy numer i- bardzo się zniechęciłam.

      Usuń
  11. Bardzo lubię złote myśli. Nie muszą być trafne, za to konieczne jest, by zmuszały do zastanowienia się nad problemem. Paradoksalnie: Gdy złota myśl jest zbyt jednoznaczna, gdy od razu mówimy "tak, racja!", jej wartość jest mniejsza, niż myśli, w której przywołujesz na myśl dziesiątki sytuacji, szukasz precedensów, a obok potwierdzeń tez w nich zawartych, budzą się również wątpliwości. Z ciekawością więc przeczytałem zarówno post jak i komentarze. Zaskoczyła mnie Fuscilla prawdziwą litanią myśli, które widzę po raz pierwszy. Irlandczyk by powiedział "Good job"!

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak wcześniej wspomniałam, przed laty gromadziłam złote myśli. Z podziwem stwierdzałam trafność obserwacji i rodzaj lekcji dla czytelnika a jednocześnie piękne ubranie w słowa.
    A to, że amatorów takich myśli jest całkiem sporo dowodzi choćby, że wciąż ukazują się drukiem mniejsze czy większe zbiorki tematyczne - czasem żartobliwe czy ironiczne, czasem bardzo serio.

    OdpowiedzUsuń
  13. szyfrogramy jawią mi się jako dość prymitywne, zaś JOLKA to dla mnie królowa takich rozrywek słownych... za to z klasycznych krzyżówek to wyzwaniem była kiedyś "krzyżówka z kociakiem" z Przekroju, mniejsza już o tą "kociak" umieszczaną dla odwrócenia uwagi, ciekawsza była kwestia samej rozkminki wyrazów z enigmatycznych definicji...
    niestety komputer oduczył mnie sztuki posługiwania się narzędziami do realnego pisania, typu ołówek, długopis, nie wspomnę już o piórze, zaś z rozrywek umysłowych preferuję obecnie brydż online na BBO /stary sentyment/, gry "tower strategy", następnie sokoban /bardzo mądra gra/, a gdy już naprawdę nie chce mi się niczego, ale jeszcze chcę w coś grać, to tłukę "w kulki", taka gra strzelanka...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja sztuki pisania nadal nie zapomniałam i długopisu używam z równą przyjemnością co klawiatury. Staram się szukać rozrywek, które by motywowały mózg do wysiłku a
    jednocześnie dostarczały uciechy. Twoich bardzo mądrych gier nie znam i nie mam ciągot, aby je poznać, jako że mam świadomość własnych ograniczeń.
    Po.ba.s :))

    OdpowiedzUsuń
  15. "Dobroczynność to kość dzielona z psem wówczas, gdy jesteś równie głodny jak on". Jack London mnie wzruszył... Uwielbiałam jego książki od zawsze. Teraz "maleńką panią wielkiego domu" i "Księżycową Dolinę" pamiętam najbardziej.Czytanie podobno też pomaga zachować sprawność umysłu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę. Czytanie bardzo wzbogaca. A Londona bardzo lubię, podobnie jak Curwooda. Tak mi się skojarzyło. Obaj to moje młodzieńcze książkowe miłości.:)

      Usuń
  16. Mnie ostatnio pomaga następująca rada (ponoć A. Einsteina) - "Jeśli nic ci sie nie chce, napij sie wody. Będzie ci się chciało siusiu". To piję.... Matyldo, pozdrawiam bardzo i dziękuję za wszystkie śmieszości :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetne!! Do wydrukowania! Dziękuję. :))

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie przeczytałam wszystkich , zresztą zatrzymałam się dość szybko przy:
    "Niewiele byłoby zła na świecie, gdyby nie można go było popełniać w imię dobra". - Maria von Ebner-Eschenbach.
    Baaardzo mądre.
    Kiedyś zbierałam aforyzmy i sentencje z różnych krajów.... potrzebowałam do swoich kalendarzy..... ciekawe i naprawdę różne, zależnie od pochodzenia. najlepsze i najdowcipniejsze wydawały mi się wtedy żydowskie . Jak je znajdę - zostawię link.... Czy Wy tez macie tak ogromną ilość zakładek.... zbieram się i zbieram by je uporządkować, ale jak tylko zaczynam już mam dość.
    Też lubię jak PKanalia łapać kulki i szukać różnic w identycznych ilustracjach lub obrazach / bardzo ćwiczą oczy / Jak mam czas korzystam z poniższego zbioru ćwiczeń umysłowych..... wstyd się przyznać, bo podobno są bardziej dla młodzieży niż seniorów.

    https://www.gamesforthebrain.com/polish/counterfeit/

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję za link. Nie wiem, czy wszystko skojarzę, bo nie znam angielskiego, ale może metodą prób i błędów?... Na tych dwóch zdjęciach ilu różnic szukać?
    Nie wstyd się przyznawać. Ja otwarcie mówię, że umysł nie tak już sprawny jak kiedyś. To niestety norma! Wszystko się z latami zużywa- człowiek też! ;(

    OdpowiedzUsuń
  20. Szuka sie tylko jednego fragmentu różniącego się od sąsiedniego zdjęcia. Dobrze jest uzbierać 100 punktów - 10 za jedno odgadnięcie. Po drugiej stronie jest licznik mierzący czas. Nieraz jest bardzo trudno odgadnąć różnicę.... bywa, że jest to mały punkt.... oczy cały czas pracują.
    Lubię też przeciąganie - cos w rodzaju puzzli. zresztą dużo tam jest fajnych gier ćwiczących umysł. ... nie trzeba znać ang. przecież wyjaśnienia są po polsku. Trzeba mieć czas i spokojny umysł....chociaż ja w przerwach jak mi się coś gotuje ustawiam sobie cos do pomyślunku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Myślę, że będę chętnie korzystała. Fuscilkowego mahjonga też już próbowałam oswoić... z kiepskimi rezultatami jak na razie. ;(

      Usuń