1 paź 2022

Mam prąd! Mam!!!

 

Ku przestrodze!

Wczoraj dostałam smsa o następującej treści:

"PGE: Na dzień 01.10.2022 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie nalezności /tu niebieski adres do kliknięcia/"

Pierwsza reakcja: panika! Rany boskie, prąd nam odłączą! W tym syfie wszystko jest możliwe!!

Reakcja druga: opamiętanie, ale i drobny niepokój. Zaraz, zaraz... kiedyś mi się zdarzyło spóźnić z przelewem, to po prostu naliczyli odsetki. Ponadto- tak z dnia na dzień?! Od razu odciąć?! Ponadto- akurat dzień czy dwa wcześniej przelałam prawdopodobną kwotę, bo faktycznie blankietów prognozowanych na kolejny okres do dziś nie dostałam.

Reakcja trzecia: poszłam z tym smsem do syna sprawę przegadać i dowiedziałam się, że jest to typowe naciągactwo i że trzeba bardzo, bardzo, bardzo uważać. Właściwie można byłoby to zgłosić na policję, ale chyba się jeszcze nie zdarzyło, żeby policja się tym na serio zajęła, choć sprawa jest banalnie prosta- bo podany był nawet numer telefonu, z którego sms wyszedł.

No i okazało się, że syn miał całkowitą rację, prąd jak był, tak jest a ja uprzedzam, że próby oszustwa przybierają wciąż nowe formy! Nie dajcie się oskubać!!

35 komentarzy:

  1. Ja mam zlecenie w banku i zarzadca prundu sam sobie bierze nalezne kwoty, nie musze pamietac. Gdzies w internecie czytalam, ze jest to proba naciagania i trzeba bardzo uwazac, nie klikac w zadne podsylane linki, bo mozna sie latwo wpakowac w nieszczescie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Otóż to! Trzeba uważać, bo naciągacze wciąż wymyślają nowe sposoby!BBM

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba pół Polski dostało te SMS y , wiosna też miałam i sąsiedzi i rodzina , jest ich tyle że policja powinna sobie poradzić ale to chyba kwalifikuję się pod małą szkodliwość czynu ? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed chwilą dostałam drugiego smsa- z innego numeru telefonu. Jutro mi odłączą prąd.;(
      Pozdrawiam. BBM

      Usuń
  4. Ja nie dostałam, ale zawsze nie odpowiadam na dziwne propozycje. Jakiś wewnętrzny głos mnie chroni! I całe szczęście!
    Dobrze, że Tobie się udało wyjść z tego galimatiasy na prostą!

    OdpowiedzUsuń
  5. Też dostałam SMS podobnej treści, nawet dwukrotnie. Ponieważ wiedziałam, że nie mam żadnych zaległości oszuści mnie nie nabrali. Natomiast kilka razy na stary, domowy telefon dzwoniono do mnie z błaganiem o ratunek.... babciu ratuj miałam wypadek, jestem na policji, nie wypuszczą mnie jak nie wpłacę itd...itd.

    OdpowiedzUsuń
  6. Też staram się być uważna i ostrożna, i cieszę się , że mam blisko syna i zawsze mogę zweryfikować to, czego nie jestem w 100% pewna.

    OdpowiedzUsuń
  7. Te dwie anonimowe odpowiedzi to BBM. Na komórce Google mnie wyrzucają a nie zawsze pamiętam, żeby się podpisać. BBM

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaraz zaraz To nie otrzymujecie Faktur VAT w ktorych podają terminy i wysokości wpłat??? /ja od Tauronu mam taką zbiorczą do zapłaty/kolejną/ za mce od października 2022 do lutego 2023/ aby nie dać sie albo dać nabierać na durne oszukańcze sms-y
    Czy to tak trudno zajrzeć na strony Energetyki by się przekonać
    "W przypadku niezapłacenia wymaganej kwoty w terminie, po mniej więcej dwóch tygodniach otrzyma on pismo z wezwaniem do zapłaty. Data wystawienia wezwania jest kluczowa, gdyż od niej liczony jest czas do wyłączenia prądu. Zazwyczaj po miesiącu od jego wystawienia, do odbiorcy prądu dociera zawiadomienie o zamiarze wypowiedzenia umowy. Wtedy Klient ma dodatkowe dwa tygodnie na dokonanie wpłaty. Jeśli to wezwanie do zapłaty również zostanie zignorowane, to dostawca prądu kieruje do Klienta pismo wypowiadające umowę."
    I czy to wystarczy i tłumaczy ze jakikolwiek sms jest oszustwem
    Rece opadaj z szelestem kiedy się pomyśli i metodą" oszustwa na wnuczka" są robione bezdzietne babcie.
    I te wysłupłują ostatnie oszczędności z banku,bo dostały telefon, że wnuczek w potrzebie !
    Wnuczek którego nigdy nie miały i nie będą mieć !!
    Nie mam dostarczonej faktury VAT wiec nie płacę ! I walcie sie na ryj !Bo i tak aby mi wyłączyć prąd musicie ale to musicie zachować w/w procedury.
    Koniec i kropka. !!
    :

    OdpowiedzUsuń
  9. I pytanie.
    Czy od prognozowanych kwot należą się odsetki?
    Próbowałem kiedyś to wyjaśniać z panienką z okienka z Tauronu.Tak jakbym gadał ze ścianą.Bo faktury wystawia komputer do którego one wklepuj kwoty.
    I nic nie poradzisz.Boc przecież oni jeśli mamy nadpłacone kwoty rachunków nigdy nam odsetek nie doliczają.Mimo tego ze my to ich dotujemy.I to ze dostarczają nam energię łaski nam nie robią !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otrzymujemy zestaw blankietów na kolejne miesiące z prognozowanym zużyciem prądu i kosztów. Jest to co jakiś czas weryfikowane odczytem licznika i albo jest dopłata, albo pomniejszona opłata za kolejny miesiąc. Oczywiście są to faktury VAT. z pewnością wolałabym comiesięczny odczyt licznika, ale jest jak jest- i tyle.

      Usuń
    2. Jesli to Ci pomoże w zmianie naliczania i jeśli masz umowę z Tauronem /innni tez pewno tak mogą/ to podaje
      https://www.tauron.pl/dla-domu/obsluga-i-pomoc/jestem-klientem/rozliczenia-i-faktury/sposoby-rozliczen
      Pozdrawiam.I olewaj durne sms-y

      Usuń
    3. Nam prąd dostarcza PGE . BBM

      Usuń
  10. A tak dziscwyglądają, państwowe oszustwa
    Mieliście stówę?
    No, to teraz macie 82,8.
    Ale nie zapomnijcie głosować na szajkę!

    OdpowiedzUsuń
  11. Trzeci sms! I ciągle straszą, że odłączą prąd. Chyba w końcu pójdę na policję...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. BBM, wpisz w google numer (numery) dzwoniących telefonów - sprawdź, czy są już wcześniej zgłoszone, jako "nękające".
      LB

      Usuń
    2. A mam to w odwłoku! Ale dziękuję za pomoc!😘 BBM

      Usuń
  12. Sprawdź telefon pod kątem wirusów. Masz antywirusa w telefonie ? Jak nie masz, to pilnie zainstaluj z bezpiecznego źródła i przeskanuj. Albo przejdź do salonu operatora, to Ci sprawdzą, czy masz czysty telefon. Potem będzie, abyś dopłaciła za paczkę, albo sms niby to od koleżanki albo info z FB : pożycz sto złotych itp. albo rzekomo z banku, że ktoś Cię okrada... Osobiście nigdy niczego nie dostałam, dbam o telefon, nie ściągam niczego i nie podaję numeru do żadnych gier, loterii, portali społecznościowych, platform filmowych, aplikacji itp., ale wiem co mówię, z racji pracy, policja ściga takich złodziei, gdy kogoś już okradną.

    OdpowiedzUsuń
  13. To jeszcze raz ja, podpinam lekturę:
    https://policja.pl/pol/aktualnosci?ida[6]=2101

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Muszę to z synem przegadać, bo sama boję się cokolwiek nowego ruszyć w komórce. Ale rada wydaje mi się bardzo racjonalna.BBM

      Usuń
    2. Zajrzałam - to koszmarne, jak szybko wymyślają nowe sposoby. Teraz na ten węgiel. Jak łatwo się przecież nabrać...

      Usuń
  14. Wiele osób dostało takiego smsa, ciekawe, ile się nabrało?
    Możesz zablokować numer lub zgłosić do operatora nękanie.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej wkurzające jest to, że nasze „opiekuńcze” państwo kompletnie takie oszustwa nie obchodzą! BBM

      Usuń
  15. Ale skąd niby Tauron miałby mieć Twój numer telefonu? To jest pierwsza sprawa, o której należy pomyśleć, gdy się dostaje takie esemesy ;)
    Koledze z pracy przejęto w zeszłym tygodniu konto na instagramie, też za pomocą fałszywego linku. Biadoli, bo miał ileś tam tysięcy followersów. Teraz cokolwiek tam złodziej opublikuje, wszyscy będą myśleli, że to dalej on...
    NIE KLIKAĆ!

    OdpowiedzUsuń
  16. Jasne! Wątpliwości uchroniły mnie przed wpadką. BBM

    OdpowiedzUsuń
  17. Ostatnio dostaję ciągle maile z "Centrum Dystrybucji" - że "dostawa nie powiodła się". Albo drugie "śledzenie przesyłek". Wywalam oczywiście bez otwierania, nie mówiąc o klikaniu w linki i ciekawam, kiedy im się znudzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba mieć oczy szeroko otwarte, bo złe nie śpi a smsy wydają się być dość prawdopodobne.

      Usuń
  18. No i po co bogowie dali nam "komórki"z którymi tylko kłopot A to rządzący zamontują nam w nim Pegasusa a to zazdrosny mąż czy zona zainstaluje śledzący lokalizator lub zabierze do przeglądnięcia sms-y
    Teraz rożne cwaniaki dzwonią by nas zrobić w konia lub wyczyścić nam kasę.
    A to komunikaty straszące nam podeślą.a to głuche telefony nocą gdzie połączenie z egzotycznym krajem a to jakimś wirusem nam to ustrojstwem chcą zainfekować.
    A my, zamiast mieć to wszystko w dupie strachamy się,myślimy ,kto to dzwoni i nie mógł się dodzwonić,ojojku paczka co to nam Mikolaj chyba dosyła, gdzieś utknęła i kurier prosi o dopłatę.
    Naiwni jak dzieci czy jeszcze nam w głowie siedzi i nie doszło iz wraz z rozwojem techniki w postępie geometrycznym wzrosła liczba skurwysynów złodziei, którzy bez strachu /bo Policja ma to gdzieś/ i wygodnie siedząc na dupie przed komputerem starają się nas obrobić.A my dywagujemy przestrzegamy zamiast to olewać ciepłym moczem.A dzwoniących spuszczać po sznurku.
    W-wia mnie to coraz bardziej i Obajtkowy" Zespól Touretta" natychmiast uruchamia .Dobrze jeszcze ze tików do tej "choroby"przepisanych jeszcze nie nabyłem.
    Nowe czasy nowe wyzwania A niech to krew zaleje !Nie dajmy się i trzymajmy bo nas skurwysyny zniszczą !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że wyraźnie sobie ulżyłeś! ;(

      Usuń
    2. Ulżyłem ! Bo gdy z natury porządnym ludziom takie sk- ssynstwa w głowie się nie mieszczą i mamy dylematy nawet moralne A juz odpowiedzieć tzw grubym słowem zrozumiałym dla bydlaków nam nie wypada.Oni to wykorzystują bez skrupułów.
      Zauważ ze gdy do nich mówiło się "zwyczajnym słowem" takim z ę,ą nie rozumieli i walili głupa.
      Ale gdy tylko im wykrzyczano XXXXX XXX nagle zrozumieli.I nagle zapanowało wśród nich powszechne wzburzenie.Bo się bali ze stanie się to powszechne i "ciemny lud"zrozumiałe dla niego słowa tez zacznie skandować.
      Wiec, jak mówiono u mnie na podwórko"Nie ma się co cyndolic"Cokolwiek to znaczy.
      Pozdrawia,

      Usuń
  19. Jasne!! Toteż potraktowałam to z pełnym zrozumieniem, tym bardziej, że i ja domowo nieraz sobie ulżę, choć na blogu staram się tego nie robić, żeby nie siać zgorszenia. ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dawniej tego nie miałem ale odwiedziłem stacje Orlenu i załapałem od Obajtka

    OdpowiedzUsuń