29 lis 2021

Zakochałam się!

 To, że od dawna bardzo ceniłam red. Jaconia nie jest żadną nowiną: zrównoważony, kulturalny facet. Jego programy zawsze były dopracowane, wnikliwe i bardzo interesujące.

Ostatnio normalnie się w nim zakochałam! Jego postawa wobec rodzinnej historii- i nie tylko- budzi podziw i ogromny szacunek. 

Ze ściśniętym sercem oglądałam jego reportaż. Teraz córka kupiła mi książkę. Czytam ją wolno i bardzo uważnie, wracam do niektórych fragmentów...

Nie da się przeczytać jej jednym rzutem, choć pisana jest tzw. lekkim piórem- zbyt duży ciężar emocjonalny.

Myślę, że w każdych czasach a w obecnych szczególnie, takie książki są na wagę złota, bo przeczytać to przeżyć a przeżyć - to poznać i zrozumieć, zobaczyć drugiego człowieka w jego emocjach, w jego zmaganiu się z własnym życiem.

Bardzo, bardzo zachęcam! Ogromnie wartościowa książka. Jedynym minusem -dla mnie- był brak na końcu książki słowniczka terminów medycznych. Niby pojęcia wydają się być znane a przecież nie do końca.
Świetne ilustracje! Świetny pomysł połączenia ludzkich historii z własnym rodzinnym doświadczeniem.

--------------------------------

A na granicy śnieg, temperatury spadają poniżej zera...

Boże, kiedy to się skończy?!...

39 komentarzy:

  1. Chyba wlasnie rodzice sa grupa osob, ktora jest najsilniej dotknieta wiadomoscia o transplciowosci dziecka, dla obcych jest to lzej strawne, choc oczywiscie laczy sie z pewnym szokiem. W Polsce jest to nadal temat tabu, wiec taka ksiazka moglaby stanowic swietna pomoc dla innych rodzicow, pelnych watpliwosci, jak reagowac i jak zachowywac sie w stosunku do wlasnego dziecka. Niektorych to przerasta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jest. I takie książki usiłują temat przybliżyć. Dlatego są tak ważne.

      Usuń
  2. Matyldo, dla mnie nie ma innej możliwości jak akceptacja. Moje dziecko, ja urodziłam to do kogo mogę mieć pretensję? Nie rozumiem rodziców mających problem z akceptacją własnego dziecka. Wydaje mi się, że emocjonalnie problem trzeba przeżyć, przegryźć, przepracować, pogodzić się ze zmianą, ale nie odrzucać! Ale co ja tam wiem, nie znam się...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anka:
      A jednak jest wiele dramatów, bo nie wszyscy rodzice akceptują. Jacoń mówi właśnie o różnych przypadkach i o tym, jak wiele zależy od świadomości.

      Basia:
      Nie rozumiem sensu Twojego pytania. Wiedza potrzebna jest nie tylko rodzicom dziecka, ale także osobom postronnym, żeby nie potęgowały cierpień, nawet bez zamiaru dokuczenia. Ale odpowiem Ci na Twoje pytanie: nie, nie mam dziecka trans, ale usiłuję wczuć się w przeżycia tamtych rodzin, żeby choć w części zrozumieć, jakie to dla nich musi być trudne!

      Usuń
    2. @BBM
      Pytanie bylo do Anki, poniewaz podaje niejako razy dla rodzicow dzieci trans. Przepraszam, ze nie zaznaczylam tego wczesniej.

      Usuń
    3. Basiu! Domyślałam się tego, choć nie byłam całkiem pewna. Myślę, że nam wszystkim- całej społeczności- wiedza potrzebna jest jak tlen, bo wszyscy- osobiście zainteresowani i ci z dalszych rejonów- poruszamy się we mgle wyobrażeń i przypuszczeń, a szczególnie w obecnych czasach dusimy się ciężką, ponurą atmosferą niechęci i uprzedzeń. Przynajmniej tak jest w Polsce. I dlatego ta książka jest podwójnie ważna, choć ważna byłaby w każdym kraju i w każdym czasie.

      Usuń
    4. Nie mam dziecka trans. Ale gdybym miała kochalabym je tak samo mocno, nie wyobrazam sobie, że mogłabym inaczej. Oglądałam reportaż Jaconia, w którym m.in. o wlasnych doświadczeniach mówił. Jak Matylda - też ogromnie przeżyłam.

      Usuń
  3. Pamiętam, jak jedna z moich bardzo dobrych koleżanek skarżyła mi się, że musi odciąć się od dorosłego syna, który okazał się być gejem. Jakoś wcześniej nie uznawała antykoncepcji, nie miała problemów z przerywaniem ciąży, rodziła kiedy uznawała, że może, a potem jej własne dziecko było nie takie, jak należy! Ile wieczorów spędziłyśmy, podczas których tłumaczyłam, że przecież jej syn to krew z jej krwi, i jak można się go wyrzekać! Jest pięknym człowiekiem i pięknym mężczyzną! Kiedyś podziękował mi, że dzięki mnie ma matkę, chociaż więzów takich, jak kiedyś nie ma. Koleżanka poniewczasie żałuje. Cóż! Należało pomyśleć szybciej!
    Może to tak zupełnie nie jest w temacie, ale czasami mam wrażenie, że niektórzy rodzice nie dorośli do rodzicielstwa. A Jaconia bardzo szanuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli niejako z bliska obserwowałaś rodzinny dramat. Bo proces dojrzewania do pełnej akceptacji jest bolesny dla całej rodziny.

      Usuń
  4. Redaktor bardzo sympatyczny, wiedziałam, że ma dziecko trans, ale o książce słyszę od Ciebie, na pewno chciałabym przeczytać. Dobrze, że wspominasz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że przeczytasz ją ze ściśniętym gardłem...

      Usuń
  5. Zima? dopiero się zaczyna 😁 książki nie znam, juz szukam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa będę Twoich przemyśleń.

      Usuń
    2. Na razie ściagnęłam, bo jest na legimi, podziele sie, jak przeczytam:) ale jest w kolejce, bo po seansie "Hometown" , czyli filmu ze spotkania Polańskiego z Horowitzem w Krakowie, rzuciłam sie na wspomnienia tego ostatniego, a to długa lektura:)

      Usuń
    3. Bardzo chciałam obejrzeć ten film, ale mi nie wyszło. A książką mnie zaintrygowałaś. Chyba ją kupię pod choinkę-super prezent! ;)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki. Z uwagą posłucham tej rozmowy. Zresztą Jaconia zawsze słucham uważnie, z uznaniem dla jego profesjonalizmu i ogromnego taktu.

      Usuń
    2. Gosiu! Jestem Ci niebywale wdzięczna. Dzięki Tobie odkryłam cały cykl rozmów wspaniałej kobiety!🥰

      Usuń
    3. :))) - cieszę się bardzo!

      Usuń
  7. Po pierwsze primo trzeba przeczytać - a z tym czytaniem a jeszcze"takich "książek wiesz sama jak jest
    Po drugie primo.Trzeba zrozumieć.A z tym zrozumieniem ?Wiesz jak jest
    Kiedys "gdy na oko"leżałem w Klinice,nudząc się, bo na sali nie było telewizora,współtowarzyszom w liczbie 2 na sali, zadałem pytanie
    Co byś zrobił gdyby twoje dziecko okazało się iż jest "Homo Sapiens"obaj orzekli wywaliłbym z domu.
    No tak mówię do panów ale każdy z nas jest "Homo Sapiens" bo to oznacza człowiek myślący a to o czym myślicie brzmi zupełnie inaczej.
    I dlaczego chcecie wyrzucać z domu tego którego spłodziliście któremu przekazaliście swoje geny.
    Jeśli już, to za to ze sami spieprzyliście robotę, za swoje winy chcecie karać,potomka.
    Bo wam nie wyszedł, jak twierdzicie.Zastanówcie się.
    Drugie pytanie jakie pamiętam
    Czy zgodzilibyście się by dzieci w szkole poznawały arabskie liczy.I ich się uczyły.
    Oczywiście ze nie!Orzekli jednomyślnie. Dopiero gdy im powiedzialem
    "Cyfry arabskie, właściwie europeizowane cyfry hinduskie – cyfry stosowane obecnie powszechnie na całym świecie do zapisywania liczb" od dawna i was uczono.
    A to tak na oko byli ludzie inteligentni.



    OdpowiedzUsuń
  8. Do wszystkiego trzeba dojrzeć. A dojrzewanie do tolerancji to poznawanie- osób, sytuacji... Tolerancji i empatii też trzeba się nauczyć- nie każdy je ma od urodzenia...

    OdpowiedzUsuń
  9. A mój Dziadek stale powtarzał
    "Kto był bucem będzie buc !Trudno głową o mur tłuc.
    A im więcej lat mi przybywa, patrząc na niektórych, powiadam.
    Dziadku miałeś cholerną racje.
    "TO"się ma w sobie !Od małego ! Tego nie da się nauczyć !.
    Mozna tylko kontrolować, a gdyby co warknąć.Wypierdalaj.
    Wierz mi, pomaga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak, i nie do końca. Wstydzę się, wspominając swoje dawniejsze reakcje na różne trudne sytuacje, na które dziś patrzę zupełnie inaczej, bo przybyło mi trochę wiedzy, doświadczenia, poszerzenia myślowych horyzontów.

      Usuń
  10. Polecam Ci jeszcze w podobnej tematyce, ale zbeletryzowaną, książkę "Tak to już jest" autorstwa Laurie Frankel.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś czytałam w internecie w jakimś programie naukowym, że seksualność człowieka kształtuje się, gdy dziecko jest jeszcze w brzuchu matki. Po prostu rodzą się ludzie tacy i rodzą inni. I co z tego? W czym to zmienia ich człowieczeństwo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kliknij w adres, który podała Gosia. Dwie godziny arcyciekawego wywiadu z Autorem. Naprawdę warto posłuchać. Były momenty, gdy miałam łzy w oczach.

      Usuń
  12. No to trzeba będzie przeczytać.... jeśli piszesz że warto...
    Dziękuję Ci.

    OdpowiedzUsuń
  13. Sama ocenisz, czy warto, ale mam wrażenie, że nie będziesz zawiedziona. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie znajac ksiazki znam temat - i nigdy nie zrozumiem jak rodzice moga odrzucic dziecko ze wzgledu na jego "innosc". A ze jest ono mieszanka genow rodzicow a nikogo innego to juz nie wspomne.......

    OdpowiedzUsuń
  15. Serpentyna:
    Anka:
    Trudno to zrozumieć, ale statystyki są bezwzględne- jedynie 25% matek w pełni akceptuje swoje transpłciowe dziecko, ojców- jeszcze mniej! Przerażające, prawda?...

    OdpowiedzUsuń
  16. To źle świadczy o nas, ludziach. Tak ogólnie, nie o jednostkach. Jak to jest, że jednostki mamy absolutnie wybitne (w każdej dziedzinie), a jako zbiorowość - to szkoda gadać... Czy jest jakakolwiek szansa na zmianę, na wykształtowanie prawdziwie obywatelskiego społeczeństwa? Takiego, w którym nikt nikomu nie każe rodzić potworków, a kobietom umierać, bo władzy się tak podoba? Takiego, w którym nikt nikomu nie zagląda pod kołdrę, nie odrzuca własnych dzieci ani nie katuje cudzych dlatego tylko, że inaczej wyglądają czy myślą.... itd., itp. No tom się rozgadała panie dzieju...
    Pomiziaj Bąbelka 😺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, w przypływie zniesmaczenia naszym społeczeństwem, jakiejś wewnętrznej furii, myślę, że Piłsudski nieźle to podsumował: naród wspaniały, tylko... no co tu dużo gadać- jest jak jest!
      A Bąbla wymiziałam za wszystkie czasy! ;)))

      Usuń
  17. Temat trans w naszej świadomości ciągle jeszcze raczkuje...
    Wiem, że lubisz być perfekcyjna...
    Czy chcesz go nadal zgłębiać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu! Błąd!Do perfekcyjności mi bardzo wiele brakuje!! Dzień dobry, przedstawiam się- bliźniak jestem a to chyba dość rozwichrzone osobowości. ;)))
      A trans mnie interesuje, ale bez szaleństwa, Jaconia lubię! ;)

      Usuń
  18. https://youtu.be/zDQqM5T0vDo
    Rozmowa Magdy Mołek z Jaconiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię i Mołek, i Jaconia, więc na pewno odsłucham. Dzięki wielkie! :))

      Usuń